click here

Monday, November 23, 2009

come back....imbauan kisah

Posted by S.A.L.J.U sha at 9:42 AM
morning....
huh...sekian lame x mencoretkan sesuatu d blog sdn bhd ku ini
rindu nak menulis...bukan lupe pada kesayangan blog ku ini
tp..masa sgt la bz....memandangkan mak pun ade sama d rumah shasauffi skg
so...bz la asik masak makan lepak jenjalan

mak ade kat uma kami best ooooo.....
mak tetap mak tak sama ngan suami
ehehehehe.....mareh ceh abg dengar ni
tp hakikat tetap hakikat
dan syurga isteri tetap pada ketaatan pd suami setelah berkahwin
tp mak jgn dlupekan untuk hidup yang lebih berkat dan kebahagiaan itu juga terselit berkat doa ibu bapa dan restunya....ekh...ye tak.

mak dah ade kat uma kami hampir 3 minggu
bile tanye..mak...raye aji ni..mak nak kami anta mak balik kajang dulu ker?
atau mak nak balik sesama kami petang khamis tu?
jawapan mak best jer....mak nak balik khamis la.
mak masakkan siap2 2 3 jenis lauk terus bawak balik kajang ok tak...
hehehehe....ok jer.
dah seronok la tu dok uma anak
asik terperap jer sowang kat kajang tu....bosan
ade jgak la abg dtg kak ipar dtg ngan cucu puteri sulung tu mengjenguk nenek nab nye
tp....bile takde tu kan sunyi....sorang....makan sorang....
paham..paham sutuasi mak tu
sbb aku pun bile hubby naik offshore...aku akan keseorangan...makan sorang...duduk sorang...
tengok tv pun naik bosan.

datang la mak..bile2 sahaja kemahuan mak nak dtg melaka
uma kami terbuka luas menyambut kehadiran mak

mak ade jgak pujuk aku balik dok kajang
erm....tp aku tak tergerak hati la nak duduk sana
bukan aku tak pk soal mak sorang
tp....agak bosan jgak semua terperap kat kajang
abg aku pun membina hidup kan kajang
adik aku sok luse...bg jer la uma mak ayah tu kat dia

so..biarlah aku merantau...
sepertimana aku d didik arwah ayah dan mak dl...
dalam adik beradik aku saje perempuan..atas abg bawah adik lelaki
tp aku la yang paling degil dan berhati waja
form 4 aku dah tercampak ke sekolah teknik melaka..nun teknik Ag tu
ikut cakap org tua nak aku masuk asrama
so...aku pun jenis yang tahu bawak diri dmana saje bumi dpijak
abis spm sampung politeknik shah alam
bandaraya besar pun aku tak tergugat
aku tak terlencong dari matlamat aku tuk belajar
sungguhpun dkelilingi suasana yang boleh menyebabkan kesesatan jika anak muda yang tidak tahu mengawal diri
abis belajar aku keje kl...sama jgak diri aku

2006, april baru la aku bermula kerja d melaka
seronok...awal-awalnya tp....
6 bulan aku keje melaka....ayah lebih dsayangi allah swt
pemergian ayah..mengajar aku erti kehidupan sebenar
ye...aku seorang shj perempuan dlm adik beradik aku
tp..tu bukan halangan tuk aku melalui kesusahan kepayahan hidup

pemergian ayah sgt memberi kesan pd aku
sungguhpun aku tak penah mengalirkan air mata didepan mak atau adik beradik aku setelah selesai ayah dkebumikan
tp dlm hati aku..sgt sgt merintih kesedihan pemergian ayah
aku paling rapat dengan ayah
walaupun umur aku 23tahun....aku masih bergurau bergusti dengan ayah aku
aku boleh jalan pimpin tangan ayah aku lg
merengek nak itu nak ini ayah belanje pun boleh
ehehehhee.....
mmg aku anak yang manje bile ayah dcc

bile saat ketiadaannya..aku belajar kesusahan
aku sanggup balik keje opis kol 5
kol 6.30 aku masuk keje part time ciber cafe sampai 12malam
semata-mata menambah pendapatan kerana aku perlukan belanja yang byk tok ulang alik kajang melaka setiap minggu
kenape???
sbb 1 sahaja.....mak aku dsana

penat???letih??? ngantok???
jgn cakap la.....aku gagahkan jgak
hampir setahun aku keje part time tu
setiap minggu aku balik kajang menemani mak dsana


skg...aku telah menjadi isteri
d saat aku dberi kelebihan kesenangan dr allah
aku takkan lupe kan mak aku
dmana aku ade rezeki dsitu aku berikan
dmana aku ade seronok dsitu aku bahagiakan

aku pun taknak mak aku bersedeh
sbb tu aku duduk dmelaka
sekurang2nya kami boleh bawa dia dtg melaka
taklah terperuk jer d kajang

alhamdulillah aku dtemukan jodoh dengan seseorang yang sangat memahami dan sgt menyayangi aku dan keluarga aku
aku pun senang hati mendapat mertua yang sgt best
hehehe....mak ayah mertua aku mmg best
aku jenis yang senang mengeratkat hubungan
aku anggap mcm kekawan jgak mak ayah mertua aku tu
sempoi...leh borak..leh jenjalan sama leh bergurau

hubby aku pun tahu aku berjiwa kental
alhamdulillah hubby kata jodohnye dengan ayg
memandangkan situasi kerja hubby yang tak menentu
salu naik laut meninggalkan rumah dan isteri

aku pun paham....
kesedehan dan sunyi bile hubby naik offshore....aku jadikan itu semua semangat untuk mengeratkan hubungan suami isteri bile kami berjumpe bersama semula

pengurusan rumah tangga saat hubby takde ni pun aku boleh uruskan
kewangan kene jujur dan tulus sungguhpun duit tu duit hubby sendiri
saat hubby offshore...pengurusan kewangannya aku la yang uruskan
dr soal bayar bil-bil....hutang puitang...rumah...kereta.....all in one aku uruskan
maka kejujuran sgt penting
klu perlu nak duit belanja lebih ...aku akan mintak
aku tak penah ambil duit hubby sesuke hati aku walaupun kad bank nya aku yang pegang
alhamdulillah nafkah keperluan kewangan aku lebih dari cukup hubby beri
tu kene ingat menyimpan

dan itu la kelebihannya...bile ade rezeki kite tak lupe memberi mak ayah kite
rezeki itu lebih berkat dan bertambah

skg.....
kehidupan aku semakin sempurna
ade hubby...ade mak...ade adik beradik...ade anak buah...ade mertua...ade ipar duai...
2010.....bakal kami menimang cahaya mata pertama kami
pelengkap cinta sha sauffi




0 comments on "come back....imbauan kisah"

Post a Comment